Følgere

lørdag 30. august 2014

I Dag Vasket Vi Badet til Lyden Av: Genesis "Selling England By The Pound"

Genesis "Selling England By The Pound" Prog- Klassikeren som ansporet Eddie Van Halen til å begynne med "Tapping" (Avansert Spillestil for El-Gitar hvor man anvender både høyre og venstre hånds fingre på gripebrettet, som om halsen er et "Klaviatur".)

Hvilket Album passer vel bedre som Musikk til arbeidet en grå-skyet lørdag helt i slutten av August?

Jeg kan huske at jeg, og flere jevnaldrende som hadde oppdaga Genesis sånn rundt 9de klasse og 15- 16 - års alder; trodde at Tittelen henspilte på den Engelske Myntenheten, og Ikke det knotete, Ikke- metriske mål og vekt- systemet.
Det er når den mynten(!) først har ramlet ned i Flipperspillet Hjernen, at tekstene åpner seg, og avslører flere lag hvorav den erketypiske, knusktørre, Engelske Humoren har stor plass.
For meg ble det som å høre albumet for første gang igjen, og gjenoppdage at vi har med et av sjangerens, og Gruppen Genesis's beste Album her.
"Selling...." inneholder også låta som skulle bli Genesis første Hit på de  UK- Listene:
"I Know What I Like (In Your Warderobe)", hvis teksts "Jeg"-person er den rødhårede Gartneren vi ser på Coveret, som lurer til seg en hvil under sin "One o' Clock Lunch".

Faktisk, så er det på alle Genesis- album f.o.m "Trespass" og t.o.m. "A Trick Of a Tail",
Covere illustrert med et slags Panoramabilde som inneholder motiver hentet fra Albumenes tekster i samme stil, litt som en Illustrert Roman.

Tekstene er ofte satiriske og ikke så rent lite humoristiske, og faktisk ganske så forståelige når en hører de på nytt i voksen alder; og slett ikke det pseudo-filosofiske kosmiske mumbo-jumbo sjangeren som helhet ble slanderet for å besitte, da den nådde et lavmål i publikumssvikt og fordummende Muskk-Poiti-Harassement utover 80- tallet

Ny Favorittlåt da jeg gjenoppdaget skiva her i godt voksen alder ble balladen "No More Fool Me",

Albumet er en fryd å høre den dag i dag; selv om jeg fremdeles opplever
"The Battle of Epping Forest" som noe for lang.

Men "Selling England....." er et Album som skal, eller høres i sin helhet fra A1 til B-slutt.
Epping Forrest; er forøverig i dag det som heter "Waltham Skogen", og ligger ikke så langt utenfor London. Området er særdeles myteomspunnet, og skal ha spor etter bosettinger helt tilbake til Jernalderen.
Det sies at Henrik-VIII og Dronning Elisabeth den 1ste skal ha jaktet der under Tudor-tiden; men dette er ikke dokumentert.
(Kilde Wikipedia; så døm selv....)

EPIOLOG:
Og dermed, som ved et par andre tilfeller, ble jeg sittende å skrive om albumet jeg egentlig skulle ha brukt som bakgrunnsmusikk mens jeg vasket badet!
Well; NÅ går jeg ihvertfall og gjør det.