Følgere

lørdag 4. februar 2012

NAKENSJOKK!!! SJOKK!!! NAKEN!!! LOOK, MUM; NO CLOTHES!!! NO fikk eg OPPMERKSOMHETEN DIN, tenkjar eg-hi-hi-hi!

men FØRST:
Som i fordums "Ønskekonserten" 50-minutter uutholdelig smørje, før ukens éne Pop-låt går på lufta....Hvilken blir det som ønskes tro?
Håper det blir en som er bra!
"Oppmerksomhet
oppmerksomhet
Folk hyler om oppmerksomhet
Men hva har man for oppmerksomhet?
Papirer over alt."

Slik ble det ytret av en stor Wannabe-Poet som var byråkrat i et usedvanlig byråkratisk departement i de gjennomregulerte og skjema-panserede 70- årene.

Bygge på huset?
Begynn og plukk; Kanskje du er ferdig til lunsj. Ja, med å plukke skjemaer altså.
Å fylle dem ut, trenger du resten av uken pluss helgen til å gjøre.

Hva? "Say Again?" Starte Café?
Hrm...hum-ti-dum... Ja; da kan du jo alltids....begynne her. Og så kan du fortsette med klokken i tre etasjer. Ikke et eneste ett må være ute av rekkefølgen.
Nei! Det holder IKKE med gjennomslagspapir. De MÅ fylle ut hvert enkelt for seg.

Starte et Maler-firma?
En Systue?
En Spesialbutikk for eksklusive Herre- artikler? Hva er i det hele tatt det for noe?
Hvorfor skal du det? Så du har liksom gått på skole utenlands du. Var ikke våre skoler bra nok?


Ja...Ja-ja...Jada-jadda-JAAA!! Og JAAA igjen! SLUTT . OG.  MAS!
"Hvor - blir - det - av - Nakensjokket?"
Naken meg her, og naken meg der! What's the rush,all of a sudden?

"Oppmerksomhet
oppmerksomhet
De hyler om oppmerksomhet
Men hva er nå slik oppmerksomhet?
Papirer over alt!"

Ja; Det er en filmplakat som en tenker på....
Med ekstra rom for P-Pillene?
Det var ikke før nevnt i dette forum at en viss ung kvinnelig Norsk Artist hadde bedt De Eldstes råd og Menigheten om å dra dit hvor pepperen gror (Polen du, Moroklumpen! Eller har du tatt av noen kilo i det siste, kasnkje?) og Entrance "Slut Factor no.11"; og dermed var det forsdside i samtlige tabloider.
AJ-aj! En ekte "Porn-Star Incognito- Caps"
Og surmjælk NRK- Journalist(inne) (Ha-haaaa!!Kunne ikke dy meg.) nekter å intervjue denne selværklærte Strip-Icon-Starlet da hun er et dårlig forbilde for 12- åringer med P-Piller i "Miss Hello- Kitty-Cat-Pedo-Fashion" ryggsekken sin.

Jeg tror ærlig talt ikke at Frk. Slut-e Slut-eli Slut-berget har IMPACT nok til å sende 12 årige barn til Onkel Fritz's fastlege (Ikke si noe til mamma da. Hun blir så sur på meg, vet du), noe som for så vidt også ble vedgått av NRK's Frk. Surmjælk- Reporter.
Øøøh...."Naken?" Jente med "Scam" i livet.
Hmmm..."Toppløs"? Jente med "Scamen" i behold!
NRK ja.
Jeg er også ganske sikker på at når disse Slut - Apprientancesses(?) vil se sine inspiratorer framføre sine gjennomdesignede og 3D-kalkulerte Opus; så er det IKKE "NRK-Super" som er valget.
Da blir det nok helst kanalen som før var det viktigste promo- organet for den påstått døende Musikk- Industrien: MTV.
Men det er bare det, at MTV sender ikke musikk lengre.
De sender "Teenage Pregnancy" og "Teenage Mum" og "Celebrity Scandals" og "My Sixteenth Millionaire birthday-Suprise".
Vi voksne ser noen sammenhenger her, yeez? Og at MTV, musikk eller ikke, "Scandinavia/Nordic"- varianten eller ikke, uansett har større gjennomslagskraft enn én enkelt artists hype rundt sin påståtte "naken"- video med tilhørende pop-lyd- design.

OG: I min bok så er "Naken" = "Ikke Påkledd".
Og "Toppløs" er et bilde tatt forfra, uten mørklegging fra skulderbladet og ned. IKKE med ryggen til, og til alt overmål dekke til racket vi ikke ser med armene.

Og av den lille spoten jeg fikk se; var bevegelsene like tvungne eller/ og mekaniske (de kan ikke være begge deler, vel?) som i tidligere forsøk på "Sexy" videos.
Og her vel TDAa's problem.
Hun har ingen artistisk varme.
Ingen sensualitet. Hun er underskjønn slik som ungdom i seg selv er underskjønt.
Men hun vekker ingen lyst. Intet begjær. Hun må gjerne beholde sin pseudo-sexy, sikkert Svinedyre- Superbrand BH og Ditto Hot-Pants på for min del. Jeg, gir blaffen rett og slett.
(Men nå har jeg aldri vært tiltrukket av de pur-unge heller. Jeg var den som forelsket meg i kompisers storesøstre og skolens yngre lærerinner. Da de jevnaldrende pigene oppførte seg som små-bitcher, og ellers ikke var spess omgjengelige.)

Og eh....MUSIKKEN?
Å gå i fra låter som er "Way Out Of Your Depths" til "Byggesett- trudelutter" som mere låter som fjertene mellom dødssrallingene til denne før nevnte påstått døende Musikkindustrien som nekter å la seg medisinere eller på annen måte behandle med grunnlag i sin tro.
Men å bli manipulert til å framføre dette mediokratiske plast- bygesettet, og faktisk  tro at det er ekte saker, kan hun knappast lastes for å ha latt seg lede inn i, stakkars.

Eller "Stakkars"?
Om noen ler en gradvis fra rosa ungpike til mere karmosinrød bitch- latter hele veien til banken, så er det vel Frk.Artist & hennes armé av stylist, lyddesigner, atferdsrådgiver, personlig trener, og personlig assistent. Samt en promo- assistent som deler ut velregisserte press-packages, og sikkert enda flere hvis vi tar med de forsofne påhenget av halo- crashers, wannabe's og "venner".

For i prinsippet; er Musikk lyd som er satt i system.Og disse systemene, finnes det maler for.
Meget enkle maler, eller  langt mere intrikate og substantielle maler.
Og de som lager Pop-Musikk pr. 2012; er mere "Låt-Designere" enn Komponister som sådan.

Malene som benyttes i det vi kaller Mainstream, Radiovennlig POP-Musikk; er pr 2012 av de meget enkle, eller kanskje til og med forenklinger av de enkleste malene.

Derfor må disse kombineres med et visuellt uttrykk, som igjen kommuniserer  en livsstil hvis artifakter ligger klar for salg i Shoppingsentrene. Ungdom.Skjønnhet.Mote.Sex.(En kjølig og u- anstøtelig lefling med det seksuelle, med akkurat passe cleaveage, see- trough & Porno- klær.)
Rus (men helst ikke hos de som kommer Talent- Konkurranse- Veien).
Det var en gang: I UT's oppvekst var Pornoen ganske tydelig adskildt i fra Rock'n Roll. Føljetongen "Tutternas Hus" må da være et PIFF i hverdagen ingen "Naken" TDA- video eller X-Factor-Slut-styled-starlet-group kan måle seg med!
Vel; Sånn delvis, ihvertfall.Men dette coveret er UNIKT, Børn. Eller hva sier Far og Mor? Og ToneDamAabrg: DETTE er "Naken"!

Budskapet Tone Damlie Aaberget kommuniserer, et ikke forskjellig fra det som Lady-Gaga og/eller hvem som har tatt over stafett-pinnen i "Live Fast-Die Young"- leiren kommuniserer.
Det er bare kjørt igjennom et kalkulert, temmet, kaldt og usensuellt filter. (Det kan man ikke akkurat påstå at "PIFF" gjorde, selv om de sladda "Tuttorna")

Forldre med barn som er Fans av denne ufarliggjorte utgaven av Rock'n Roll;
Kan dere ikke spille Janis Joplin- skivene for døtrene deres?
Oh my-o-my! Snakk om "IMPACT" som DEN jenta hadde i sin korte, magiske karriere!
Eller Madonnas for den del. Hun gjorde det i det minste Porno-Pop "fullt og helt, ikke stykkevis og delt".
Det er kanskje litt urettferdig å sammenlikne et Gudsord i fra landet som fant veien til en slags traust, Norsk, 21st-Century-family-approved-pseudo-pornographic- Pop-krydret berømmelse via døgnfluefabrikken "Idol" med to av Pop- Kulturens fremste kvinnelige Ikoner.

Eller for ikke å snakke om å samenliknedet første decenniet i 21ste århundret med 60- tallet!
Ti-året da Pop-Rock musikkens mange fasetter ble oppfunnet og utprøvd. Mytene og Ikonografien. Janis, som sang seg til Ikon-status hun antakelig også ville ha innehatt om hun fremdeles hadde vært blant oss.
Den stygge andungen som blomstret via både sin indre og forsåvidt ytre skjønnhet; og fikk gutta helt på tuppa med stemmen og utstrålingen alene."Tell Mama, All about it...."
Urettferdig sammenlikning kanskje.
Eller må, og bør de tåle en sammenlikning med de ekte sakene?
DETTE; er et Naken-Foto,Tone-D-Aa.!
Urettferdig Sammenlikning?

" I want you to
Well, tell mama
All about it.
Well, tell mama
What you need
Tell your mama, babe,
What you want.
Tell your mama, babe.
What you need
What you want.
What you need
What you want
Whoa! an' I'll make everything alright."

"Tell Mama" Janis Joplin Live- Performance Track

Hva er galt med dette bildet? (Harry-Norge vræler: "Err'u HO-MOO elle'?!!?!")
Trenger ikke dagens unge artister en påminnelse om at de som fant opp Rock'n Roll ble det de blev forde de hadde bestemt seg for å bli den største sangeren, gitaristen, låtskriveren, etc; og ikke søkte "Berømmelse" som et eget begrep, og som første punkt på listen over prioriteringer? Takke meg til de som kommer Idol/X-Factor/" ...Got Talent"- veien med et knippe selvkomponerte låter; som den unge blues-mann i fjorårets "X-Factor"; som vel er den mest ekte artisten som har kommet i fra de kanalene siden den aller første, som egentlig ikke kan regnes som en talent-Konk-Artist da han fikk så mye gratis i form av Programmets Nyhetsverdi, rett og slett.

Den familievennlige "Idol"- pakken, gir et vrengbilde av Rocken som et ufarlig på- liksom- musikk - teater man kan kose seg med på Fredagskvelden i sofakroken, trygt melleom Mamma og Pappa.

En gang var Rocken en generasjons store NEI til tidligere generasjoners Hykleri og klassesamfunnet.
Langt hår hos gutta kunne koste deg skoleplass, jobb & frekvent Politi- trakkassering.
Og den gangen var Politiet noe ganske annet enn hva de høyskole-utdannede ungdommene er i dag. Og da snakker jeg om her hjemme.
Jenter i jeans og lange perlekjeder med utslått hår og ingen BH, kunne risikere overfallsvoldtekt  fra de som liksom var ment å skulle beskytte en.

Ungdom som så ut som ungdom; og ikke holdt seg til 50-tallet og bakover i tidens "U- myndige i voksen-klær"- mennesker; forventet å gå i foreldrenes fotspor være seg om de var Topp eller Bånn; var en forfulgt stamme.
Og myndighetsalderen var 21 her i landet. Helt fram til 1977, faktisk.
Jeg tror nok ikke det var "Idol" som var planen med å meisle ut generasjonskløften; som pga Rock'n Roll meislet ut seg selv da Janis- Generasjonen ble godt voksne og hadde fått både barn, og nå etterhvert også barnebarn,.
Family-Approved-Plast-Sex med Pop-krydder-dryss fra "X-Factor" (Og Harry Norge Vræler nok en gang: Err'u HOOO-MOO Elle' ?!??!!)

Og kanskje burde en ikke være likegyldig til "Idol" & akkurat nå  ToDamAberg- apparatets lefling med mykporno og Poplyd- design.
For dette framstår mer og mere som en fornærmelse mot Rock'n Rolls sanne vesen. En ganske så respektløs fornærmelse, til og med.
Rock'n Roll- INSULT? Kastrert & Omskjært Rock'n Roll, strippa NAKENT for Sjel og Autensitet, og Lobotomering av evt talent hos deltakerne.

Jada.jada tidene forandrer  seg, og halvparten av dagens tenåringer har aldri vært i en Plateforretning.
Men desto større grunn til å verne om rocken og dens uttrykk i den eklte formen. Ikke denne Disney'ske, sjelløse, plast-sexy utgaven som vårt nye "Nakensjokk" representerer.
"Kan du ikke ta det for hva det er da, og ikke være så jævla sur?"

Jeg tar det for hva det er.
Jeg sitter og godter meg smålig over "head-Case"- fasen; hvor folk som strengt tatt burde ha blitt vernet mot seg selv, blamerer seg på riksdekkende, kommers-TV. Men det har da for faen INGEN-TING med Rock'n Roll å gjøre? Eller let alone MUSIKK (Selv om det prinsippiellt er Musikk ved å være lyd satt i system)
Det er derfor jeg er så "jævla sur". Eller ikke.
Bare så veldig, veldig skuffet!

tirsdag 31. januar 2012

"Slippe Opp For Idéer-Episode!" Er dere MED, Godtfolk? Og litt om Bydels-Kinoen (R.I.P.)

Tenk dere at vi bor i en Vill Vest By av Massivt Gull.
ALT er av massivt gull fra Kloakkrør til skorstein.
Men det er ikke det som er poenget her.
Poenget er at jeg har sluppet opp for idéer; mest på grunn av en sinnsvak døgnrytme som resulterer i at de timene jeg før brukte på å f. eks skrive denne Bloggen, bruker jeg nå på å våkne!
Ooops! Der duppet jeg visst av litt igjen.
Forstår dere?

"Papillon"; The Bestseller!
Eller som i Storselgeren "Papillon"; om straffangen som uskyldig dømt for mord, stakk av på en sekk med kokosnøtter i fra den beryktede "Djeveløya" utenfor Fransk Guyana, på noe som virker som 50- tallet. Det er faktisk ingen presis tidsangivelse i hverken boken, eller den middels vellykkede filmversjonen;
med Ingen ringere enn Steve "Bullit" McQueen i rollen som "Papi"; visstnok forfatteren selv, Henri Charriere, som i ettertid er blitt beskyldt for å ha overdrevet en smule; eller servert blank løgn.

Henri "Papi" Charriere selv, bedyret historien som sann helt til han døde; noe som kan bety at ihvrtfall deler av historien er sannferdig.

Å legge på litt for å gjøre historien et hakk mere spennende, er knappast noen forbrytelese,
og jeg føler meg alt annet enn lurt i så måte.
Jeg, og alle kompisene (og resten av verden) slukte boka rått da vi var i tenåra, og digga filmen opgså.
Selv om det var bred enighet om at boka var bedre.

"Papillon" The Movie!

Men slik er det alltid med filmatiserte romaner.
Det er sjelden at de fungerer bedre enn sitt skrevne opphav. selv om det finnes eksempler på et par unntak:
Mario Puzos "Gudfaren".

 Den har blitt stående som en av Filmens store mesterverk. Men var opprinnelig en bestselgende roman.
Han skrev også en medium suksessfull,
men ufilmet roman noen år senere. "Narrene Dør". Om miljøet i Las Vegas. Den boka vil nok endel lesere betegne som "Harry" eller "Ekstremt Harry" da f. eks kvinnesynet i boka får Anthony Soprano til å framstå som talsmann for "Kvinnegruppen Ottar".
Men den gir kanskje litt mere sense for Amerikanere. Ihvertfall de som bor i Staten Nevada eller andre Gambling- områder.
En tredje roman "Scicillianeren", ble atrskillig bedre mottatt. Og den ble filmet for TV i "Mini-Serie" formatet.
(Vanligvis to eller tre episoder med spillefilms- lengde:1t.30m - 1t. 45m.)







"Haisommer", var også en bestselger- roman (Peter Benchley) som i ettertid sitter i folks bevissthet som en filmklassiker regissert av en Pur-ung Steven Spielberg.
Til felles med Mario Puzo er en mindre vellykket roman no.2
"Dypet" men allikevel et hakk mere suksessfull enn Puzos "Narrene Dør"; da "Dypet" også ble til film, med Nick Nolte og Jaquelin Biszet i hovedrollene.
Regien var ikke ved Spielberg, og den var knappast en suksess i samme kategori, for å si det pent. 

Men hvor var jeg? JO: "Papillon". Jeg er ikke så sikker på storyens sannhetsgehalt der hvor han er på øya med de spedalske folka.
"Nei for satan. Der satt jammen fingern min igjen på drikkekaret" utbryter en av de virkelig ultra-spesial-spedalske, før han byr Papillon et puff av sin Gode, spyttmarinerte Cigar.
Papillon tar imot og damper på med velbehag, uten å tenke seg om et sekund.
Dette, forde han "vet" at "Sånn og sånn Spedalskhet ikke smitter igjennom spytt". Og dette kan han se av Cigarnyterens kjøttkakelignende ansikt.
Eller; han ser mere ut som dårlig knadd blåleire.
I dagens høyoppløselige medium; så ser man  tydelig overgangen fra øyehulen på masken til det u- spedalske, lotion-softe - Hollywood-ansiktet bak, men skitt-au!

Det var åndeløs spenning på "The Midnight Express-Theatre"; eller Parkteaterert som var Kinoens ofisielle navn.
Og helt riktig børn; Det er akkurat samme lokale som det hippe utestedet på Løkka, hvor de har beholdt navnet i fra Kino - dagene.

"The Midnight Express-Theatre" stammer ganske riktig i fra filmen med samme navn (En annen lettere modifisert selvbiografi om Fengsels-helvete i "usiviliserte" land), og en episode da Kinoen hadde en Reprise-oppsetting av "Midnight Express".
Dette var før Kabel-TV kicka inn for alvor; Og Videosjappene kunne fremdeles være så ymse på den måten at det slettes ikke var sikkert at alle hadde en såpass kjent film som "Midnight Express" inne.
Og det var vanlig, at Bydels-Kinoene satte opp tidligere kassa-suksesser /og tok over filmer fra de store Premiere-Kinoene i Sentrum & Colloseum Kino.

"Midnight Express": Blockbuster-Film & Hasjrøykernes Favoritt ca 1976- ?
Denne vinteren skulle altså "Midnight Express" vises på Parkteateret Kl.18.30 Lørdag kveld, og da de som opprinnelig planla dette kinobesøket, planla det midt i Lørdagsrushet for hasj-innkjøp i Slottsparken;
ble det også endel andre som ble hypp på å se filmen.

Da klokken begynte å nærme seg 18.00 hadde ca 70% av de som var i Slottsparken den Lørdagsformiddagen forflyttet seg til Olaf Ryes Plass og som seg hør og bør; skulle det røykes noen kjappe bønner før filmen, for å komme i riktig stemning.

Men da skulle det vise seg at det ble litt mere "Midnight Express- Autensia" enn hva ønskelig var.
Politiet hadde nemlig også fått nyss om stormønstringen av hasjrøykere til 18.30-forestillingen på Parkteateret Kino; og stilte mannsterke opp med en romslig Ford Transitt i tillegg til den mosegrønne folkevognbussen vi kalte for "Svartemarja", som ble brukt ved fangetransport og større sammenhenger som Natt til 1ste -mai og opprydding i Slottsparken når det gikk av skaftet der oppe på nisseberget eller Abelhaugen eller begge steder.

Så, da Georgio Moroders suggessive Soundtrack boblet ut i Kinomørket, og "Billy Hayes" i Brad Davis's skikkelse stod sammenklemt på en overfyllt flybuss i Istanbul, svettende av paranoia med et par kilo hasj teipa til kroppen.
Måtte x antall bannende hasjrøykere av ymse grad masjere på geledd inn i transittens ukomfortable halvmørke, for så å bli transportert til de enda mere ukomfortable glattcellene på Politihuset, i stedet for en kinostol med en Pose "M", et par lakris/sitron-"Kick" og en Cola.
Den Legendariske "Svartemarja" i et av sine siste aktive år (1980).
Her er den, og omtrent slik så det nok ut: Politi-Transitten i Slottsparken utfører arrestasjon (Ja; Ikke BILEN da, Hue!) Noter LP-lignende pose hos arrestant. Planene var nok HELT andre enn dette for kvelden!

På denne tiden ble narko-forseelser av denne graden; d.v.s. om du kun ble tatt i å røyke og ikke var i besittelse av noe hasj eller annen narko; straffet med en sur bot på ca.1500 kroner.
Men da jeg vet at det var minst to pushere med i selskabet, ble nok et par stykker sittende noe lengre og kunne vente seg noe lengre straffer. Midnight Express-Extra Light, kan vi kanskje kalle det, da Billy Hayes selv fikk en temmelig inhuman behandling under sin soning, som de aller fleste av min generasjon vet.
Dette var nemlig Hollywoods store advarsel til Interrail-generasjonen:
Ikke surr med Narko i utlandet (eller overhodet).
Og ihvertfall ikke i en jalla.stat som Tyrkia!
Da, er du "On your own, Pal". Vi husker i fra filmen; at USA's utplasserte mann i Istanbul var det ikke mye hjelp å få hos. Snarere tvert imot.
Billy Hayes måtte jo rømme i fra elendigheten. Og det var rene tilfeldigheter, eller nesten ihvertfall at han fikk muligheten til det.
Selv om det i den opprinnelige historien, som Billy Hayes etterhvert har fortalt i National Geographic's
"I'm- so- fuckin'-glad-it's-not-me (or my kids)-o-tainment serie "Banged up Abroad" foregikk noe i underkant mindre dramatisk enn hva som blir framstilt i filmen. men en flukt var det like fordømt.
Så for Billy Hayes var det nok drama så det holdt i lange baner.

Ja; og den flammende talen han holdt i retten da han mottok sin tilleggsstraff på 20 år etter å ha trodd at han hadde et par ukers soning igjen; er 100% oppdiktet. Det er rett og slett "Tenk -om-jeg-bare-hadde-husket-å-si" omgjort til "Real-Time-Bulls-Eye". Eller etter forholdene ihvertfall. For tale eller ikke, så måtte unge Billy Hayes tilbake til det helråtne fengslet med den onde smålangeren og fengselsstysteren Rifki og det onde kjøttberget av en sjefsvokter-tortusrist, som selvfølgelig hater Amerikanere spesielt mye.

Det hører med til historien at Tyrkia var i klinsj med USA & resten av vesten over manglende demokrati og brutalt Militærstyre den gangen.

Regissør Alan Parker gjorde et drøyt decennium senere "Ikke Uten Min Datter"; hvor Iran og Islamsk kultur var under slakterkniven etter Islamsk revolusjon og styrtingen av Sjahen og gjeninsettelsen av Ayatollah Khomeini med fundamentalistisk prestestyre & totalitær brutalitet.
Om en Amerikansk familie, hvor han er av Iransk opprinnelse, med sin familie i Iran.
 Han er i USA en godt betalt og All-American forsker/lege ved et prestisjetungt sykehus, og Kona spilt av Sally Field og deres All-American brunette- datter blir slevfølgelig med på ferie til Iran for å hilse på Mannens familie for første gang(?).

Men; de har ikke før landet i Theheran og satt seg på bussen inn til byen (hvor mannen kommenterer "Alt ser så anderledes ut") så skjer det en "Dr.Jekyll & Mr.Hyde"- forvandling i løpet av noe sånt som 36 timer, og sim-sala-bim. Mannen er blitt fundamentalist og datteren skal sendes på Koran-skole og Sally Field skal i Burka og dermed basta!
Og dette understrekes selvfølgelig med et par smellende ørefiker i fra den nå beskjegget glefsende og tradisjonelt Islamsk kledte ektemannen.
Svigermor er en analfabet og misunnelig heks, og mannens familie er helt tydelig fangevoktere mere enn vertskap for slekten.
Denne historien ender også med en dramatisk flukt igjennom fiendeland mot Ambassade og et vaiende Stars & Stripes og ned i gledes-hulkende knestående.
(Billy Hayes gjorde et "seiershopp" riktignok; men helt ulikt var det dog ikke.)


Er ikke dette FANTASTISK underholdning dere? Å lese om en film dere sikkert har sett ørten ganger og husker hvert sekund av?

Men jeg skal VEDDE en Gåseleverkanapé på at ikke alle visste at Billy Hayes har "Stått fram" med "The REAL story" på "National Geographic TV" og "Banged Up Abroad".
Men det var altså dette jeg begynte med:
Tenk dere at vi bodde i en Vill-Vest by av Massivt gull.
Men drit i det; Jeg hadde visst ikke sluppet opp for idéer helt allikevel:

Bydels-Kino Remembered:

En beskjeden foto-Kavalkade og Minneskrift over Bydelskinoene i Oslo, med takk til "Oslobilder.no" & Oslo Museum. Takk til alle fotografene på bildenes "byline".

Over og under: Rosenborg Kino. Sporveisgt.

Over og Under: Rosenborg kino Scenteppe og Sal. Tenk dere denne salen stappfull av 14 år gamle gutter (og en håndfull(!) jenter) som sitter og ser "TORA-TORA-TORA!" og kjeder ræva av seg fram til siste halvtimen, med angrepet på Pearl Harbour!! En scene hvor en menig marinegast står på broen på et av skipene og følger en bombe med blikket i det den lander, for så og slenge ham i fra broen med et KJEMPE-BRAAAK utløser et ekstatisk BRØL i salen fra Rustne Teenager-Drenge-Struper!!! Rosenborg Kinos "Krigsfilm-Kavalkade" Ca. 1975.
 
Legg til bildetekst

Over og Under: Ullevål Kino. Nedlagt 1966.

Over og Under: Jarlen Kino (Vis-a-Vis Oslo Kretsfengsel i Åkebergveien) Minneverdig Kinobesøk: "Yellow Submarine", og Billetørens melding til Publikum etterhvert som vi slapp inn: "Det er Oppkast der inne."!!

Over og Under: Den ORIGINALE Ringen Kino!! Der hvor lerretet er, står melkeskapet i en- "RIMI"-Butikk pr.2012! Her så UT endel av sine første "V"-rated filmer (16-års grense) fra 13-års alder. Her kan nevnes i fleng: "Bullit", "The Mecanic" (M Charles Bronson!), "The Macintosh-Man" (m. Paul Newman. Har INGENTING med "Apple"- Computers å gjøre da det var ca 10 år før disses eksistens.) "For a Fistful of Dollars" & "For a Few Dollars More" (DETTE er "Morgan Kane" på film!!), "Psycho" og mange-mange flere!



Over og Under: Symra på Lamberseter. her var jeg aldri, av den enkle grunn av at dette var en 100%- "overgangskino"; dvs. filmer ble flyttet hit i fra Premiere-Kinoene i Sentrum; og filmene som ble satt opp her, gikk som regel også på en nærmere Bydels-kino.

Salen på Parkteateret. Pr idag et av Oslos Hippeste utesteder på "Løkka". Da; "The Midnight Express-Theatre"!!
Over og Under: Gamle Eldorado Kino. Både Sentrums OG Premierekino; men vi tar en med, da den skal nedlegges. Kuppelen har de heldigvis skam nok i livet til å bevare.Den gangen Premiere-Kinoen for "Crash-Bang-Boom!!- Filmene", eller "Æksj'n" ! Hit gikk sjelden eller aldri "Gimle"- publikummet. Premiere-eksempel: "Cannonball Run". "Ørkenprinsessen Sheeba". "Det er Morderen som Ringer". "Karatekvinner!" (ENESTE Karatefilmen som fikk presset seg igjennom sensurnåløyet ca 1975. Bruce Lee var et ukjent fenomen i Pre- viDE-o Norge og Oslo)

Palassteateret sett fra Galleriet. En av de tre Kinoene som var på Karl Johan, samt den eneste Oslo-Kinoen med formiddags- forestillinger før 1980(?). Fast kino for "Donald Duck's Tegnefilmparade". JA! Nemlig, Børn; Før måtte vi på KINO for å se Donald Duck. På TV; måtte vi pent vente til Julaften.Revet i 1981 eller 1980. Finnes dokumentert på film i Oslo-film samlingen "By og Park, Fjord & Mark".