Følgere

torsdag 2. august 2012

Kjapt Om Gitarer, Gittarrær, og Navnebytte og Sånn!


Alle som spiller Gitar, og som gjorde det på 80- tallet; husker sikkert uttrykket "CRISP"- Gitarlyd!
En god gitar etter ti-årets standard skulle være utstyrt med 2 stk. Single-Coil samt en Dobbel-spolet "Humbucker", helst i "Bridge"- posisjon (helt oppe ved stolen).
"Kramer"- Guitars Posterboy; Og 80-Tallets mest kopierte Rock-Gitarist med sin ekstensive "Tapping"- Teknikk. Her i EVH's eget design; lagd med maskeringstape og spraymaling i et av de få øyeblikk hvor han ikke øvde eller spilte på den. Etterhvert også Kramer-Guitars mest kopierte design.


 Tresortene var lette, og halsene flate og brede, og "Bolt On"- Konstruert (Halsen skrudd fast til kroppen med 4- skruer). Dette; resulterte i at gitarene fikk en svak egenresonans i forhold til gitarer med pålimte eller "Neck-Through- Body" konstruksjoner; hvor sistnevnte er lite utbredt i forhold til de to andre standardene (Og mest brukt i bygging av bassgitarer)
Floyd Rose-Tremolo, og 2-Single-Coil + 1 Humbucker- Pick-Up; Kramer- Guitars/ Eddie Van Halen, og etterhvert 80-tallets Pick-Up konfigurasjon generellt sett.

Floyd Rose's "Locking- Nut" eller "Strengelås"; som den ble hetende på Norsk. Umbraco-Skruer gjorde strengeskift til et pes av en annen verden; Og en gitar nr.2 nystemt og klar til et MUST. Hvis ikke var minst en halvtime WASTED i dyrt studio. (Ikke samme home-recording- standarder på 80-tallet!Studio-tid, kosta FLÆSK! (Skinke? Hi-hi...)
Strengefestet / Stolen skulle være et "Floyd-Rose" tremolo / Stringlock- system med en "lås" nederst ved hodet på gitaren. Selve Tremolo-Blokka; har et sett med "Fine-tune"- mekanikk; for mindre pitch-justeringer. Den mest utbredte feilen eiere av Gitarer med denne typen Tremolo- Stoler påmontert gjorde; var at de låste opp og grovstemte gitaren ALT FOR Sjeeldent. Myten var at Stringlock- Patenten ikke gikk ut av stemming. Men dette, var IKKE tilfellet. Spesiellt ikke for de mange Etterligningene og forsøkene på "Smarte" patenter som dukket opp i kjølevannet til Floyd-Rose-Boomen.
"Bolt On"- Patentet: Halsen skrudd fast til Kroppen med 4 Bolter.

En annen feil som desverre var utbredt; var at det ble påmontert "Floyd-Rose"- stoler på gitarene som ikke var lagd for dette systemet i det hele tatt.
Gibsons "Les-Paul"- modeller f.eks. Som med dette ble ødelagt som original- Instrument ,da det måtte freses ut spor i treverket for å få plass til FR- stolen. Gibsons -"Les Paul" modeller hadde originalt den enkle, robuste "Stop-Tail" / "Tune-O- Matic"- patenten.
Gibson Les Paul- "Standard". El Gitar. Her i "Cherry-Sunburst" Finish!
Gibson Les-Paul- "Gold-Top". Merk Limt hals på bildet  til venstre. Dette er standard på alle Gibson- Gitarer (Med et par sjeldne unntak).
Gibson "SG"- Standard. Også et Les-Paul- Design. Erstattet den "vanlige" Les-Paul modellen imellom 1967 - 75. De første (61- modellene) hette faktisk ""Les-Paul-SG"
Gibson SG Standard "Vintage Cherry".
Gibson SG  Bakfra. Merk Limt Hals. (Samme gitar som over.)

En liten periode ble det levert Les Paul & Sg's
(Også et "Les-Paul" design.: Erstattet den "originale" Les-Paulen imellom 1968- 1975.)
- modeller med Floyd Roses eneste reelle konkurrent:
"Kahler"- Nut-Lock/Fine-Tune. Tremolo-Bar.
Disse, kunne monteres som en "Stop Tail"- Piece på Gibson- Gitarene; og utfresing i treverket var unødvendig.
Etterhvert viste det seg imidlertid; at disse mye fortere "slarket", og ga ujevn respons i forhold til FR. (De siste til å bruke "Kahler" sitt system; var Gitarfabrikanten B.C.Rich i 1992.)
Og Gibson sluttet med Kahler etter denne serien Gitarer (1986/87).
Utsnitt av Les Paul -Standard- "Tobacco Sunburst" med "Kahler" Tremoloblokk.

Tilbake til den "Crispe" Gitarlyden:
Den var rik i mellomtone og diskant- registeret; og var prossesert igjennom et ekstensivt effektrack med digitale effekter.
Delay (Ekko), Romlkang og "Chorus" (En ekkoeffekt som "dobler" lyden fra gitaren, og gir enfyldig, svevende klang) var "Matta".
Et Ur-Typisk 80 / tidl- 90-talls Effektrack! Ingen "Crisp" Gitarlyd uten Digitale Rack-Effekter!

Da Retro- Bølgen kom for alvor via Princes "Paisly Park- Sudio" Innspillinger.
Hippie- Revival via Oliver Stones "The Doors"- film o.a., Og ikke minst klesmoten.
Gretsch-Gitarer, er vel det de fleste forbinder med "Twangy" Gitarer! HELT KLART en HETRO- GITAR for COWBOY- MENN!

Bi-Gitar? Paul Reed Smith's "Al Di-Meola" Signatur- Model! (Men ikke et vondt ord om PRS- Gitarer!)

Kom konvensjonell gitarlyd (Og innspillings-lyd) i hovedsak skapt fra selve Gitaren (Studioet) på mote igjen; ("Twang" er nøkkelbegrepet her. Betyr kraftig egenresonans i Gitaren; samt Klar og fyldig lyd i gitaren plugget rett inn i forsterker.)
Og Den "Crispe" Effektrack Gitarlyden ble i mindre Politisk Korrekte Musiker-kretser omdøpt til "Homo- Gitar"!
Homo-Gitar?

Homo-Gitar- 2?

Oj-Ojojjj! Først i "Guitars Pride"- Parade!!! Garantert "Crisp"!