Følgere

torsdag 15. september 2011

Haier. Lim,& Saluttene på Casino- Resturant & Da Det Gikk Rundt for Formannen i Ullensaker Rotary i 1979! Og ja: Littegranne "Zorba"!

"Haiene" Jens B's siste roman. Skrevet i Snifferus?
Det eksisterer / eksisterte et rykte om at Jens Bjørneboe skulle ha forfattet sin siste roman "Haiene" i snifferus.

Hvordan foregikk i så fall den forfatter- Prosessen?
Skrev han "Haiene" på Kerouac-vis; ved å sette en rull med f. eks Telekspapir (Som forøvrig ikke ble levert som ruller.Men som stabler av sammenhengende falset, foldet og perforerte ark.)
Eller en rull med toalett-papir?
"JB" ved sin skrivemaskin: Ikkeno' Dassrull eller telekspapir i. Men kanskje i Snifferus?

Hvis det faktisk skulle forholde seg slik at han hadde bunkret inn en 0.2l boks med Kontaktlim og en rull med brødposer før han satte seg ved skrivemaskinen, kan det være meget mulig at han valgte toalettpapir.

På den annen side:
Toalettpapir har bare halve bredden av et A4- ark (21 cm), altså skarve 10 cm, noe som rent praktisk ville oppleves som om man gjorde mer linjeskift enn tastetrykk. Dette ville være et ork om skrivemaskinen var hel-manuell, noe vi må tilstå at vi ikke har detaljert intel på.

Dermed:
JB setter seg ved arbeidsbordet. Gjør klar en dose med "bark" (Lim-sniffing ble kalt for "barking" blandt utøvere av sporten.) Tar et par solide drag slik at brødposen blir til den fineste trombone, og så setter han i gang med å forfatte "Haiene" som lykkeligvis blir akkurat ferdig på siste ark toalettpapir og utskrapning fra Kontaktlim-boksen.

Hvis noen av dere som leser dette faktisk har prøvd å sniffe Kontaktlim, skjønner dere at dette scenarioet er usannsynelig, for å si det diplomatisk.

Hvilke var de, som hadde fått for seg at Jens Bjørneboe hadde skrvet "Haiene" i Snifferus?
Var det snifferne selv?
Bjørneboes Literære Agent?
JB's Korrekturleser?
Nei.
Det var det ikke.
Dette ryktet oppstod i Ullensaker rotary-Forening;
Da Foreningens Formann og ordfürer, som også var av Teaterslekt da hans bror var "kjent" som dramatiker i forskjellige sammenhenger.

Han var også Rektor ved en av landets mange Folkehøgskoler.
Slikt som dette likte man IKKE i Ullensaker Rotary!
Og denne tok (tar) mål av seg til å være en mulighet for intensiv-studium for opptaksprøvene til Høyskole /College- Nivå Skuespiller-Utdanning; selv om den under dette regimet, fremdeles dro på en foreldet "Husstell-Linje", og en malplassert Idrettslinje uten kompetente lærekrefter.
...Og ikke dette heller! NESTEN uten en tråd i 1959. I 1961 ble det andre boller(!)
Og som Rotary- mann, og fast abonnent på "Morgenbladet" (Den gamle Høyre-avisen. IKKE Dagens High-Brow-Kultur-Avis) hadde han lite til overs for Bjørneboes utfall mot autoritetene i Samfunnet; og hans lefling med alt i fra Sexforbrytere og mordere, til de reneste subversive elementer som hadde begynt å gjøre seg gjeldende i de høyere lag av Utdanningsinstitusjonene ved slutten av 60-tallet.

Rotary-Stiftelsens Internasjonale Logo
Og når mannen plumper ut med at han gjerne fyller drammeglasset med "Aqua Velva"-Aftershave når det kniper på originalvarer, så er det nok slett ikke umulig at et slikt individ kan komme fram til sine patologiskt trossige utfall mot embete og forstand ved å hensette seg i den senere tids meget omtalte snifferus.
Riktignok var dette et stimuli som var mest vanlig blandt tenårings-sønner og døtre fra dårlige hjem øst for elva i hovedstaden, og ellers der hvor de dårlige hjemmene var ansamlet i det ganske land.




Men der i gården svingtes det beger (og sniffeklut) med enhver galning som til enhver tid måtte befinne seg i demagogens nærhet, så hvem vet?

Kanskje det var en misforståelse?
At det var Peter Benchley som skrev "Haisommer" i Snifferus?
Og så lagde Steven Spielberg film-versjonen i Snifferus etterpå?Og siden både Boka og Filmen ble Blockbusters av en annen verden (!), forsatte de i samme spor?
Peter Benchley's "JAWS"; eller "HAISOMMER" som den Norske Tittelen på Bestseller-ROMANEN var. Det er riktig Børn; BOK. LESE.IKKE BILDER.

Peter Benchley skriver oppfølgeren "Dypet" i Snifferus;
Og så fikk Peter Yates (Regissøren av "Dypet") tips av Spielberg om å gjøre filmen i Snifferus?
Og Disco Dronning Donna Summer; Som synger "The Theme-Song"; var hun også i Snifferus?

Eller hva om det var selveste Desmond Bagley, som skrev sin "Haiene" i Snifferus?
Den handler jo også om en far som mister sin datter i en "Narkotikaoverdose",
og som tar hevn over "Narko-Haiene" ved å la seg verve som agent for de Hemmelige Tjenester!

Har det plottet høy "Casco-Faktor"? ("Casco", var altså fabrikken som produserte det sniffbare Kontaktlimet, som var å få i Liten / Stor Tube ("Øko-Tube" iflg. En av Det gamle nabolagets mest garvede & gjennommarinerte sniffere!) og Bokser ã 0,2-l.) Det har alzü keine mit deine Automobil-Versiekring å gjøre.)
Desmond Bagley's "HAIENE"; Etter Coveret å bedømme (Original cover med Valmue-Kranium & Giftbeger), ligger denne best an til å være skrevet i Snifferus!Etter å ha lest den; blir antagelsen styrket ytterligere!

"TIP-TOP" Lappesaker. Inneholdene 1 stk Limtube med Extra Strong Snifferus.Restriktivt salg til ungdom utover 70-årene!
Mens gamle Jens, stakkar; aldri konsumerte noe annet enn Upper-Ten & Aqua Velva + Noen kasser Lys Export (Ringnes) eller Bokk (Som før gikk under navnet Mørk Eksport.) Dette er Øl-sorter som desverre er ute av produksjon annet enn for Export(!!!)-Markedet, da det ble forbudt å selge skikkelig Øl i Butikkene her i Landet rundt Ca. 1993.
OK da! På Oppfordring: Nok en gang. AQUA VELVA ICE BLUE!!

Han frekventerte hyppig den legendariske "CASINO" resturant. Vannhullet for de av Byens Kultur- arbeidernes tørstere sjikt. Og i tillegg byens tørsteste Serveringspersonell. Ulastelig og Klasisk antrukket i den Burgunderrøde /Sorte Kelner-Uniformen; men med den pikante detaljen at de vanligvis var i fra godt brisne til like drita fulle som Gjestene de serverte
På "CASINO" hadde det på den tiden ennu ikke eksisterende begrepet "Overskjenking" en helt spesiell dimensjon!
(Dette sagt; Ca Fram til høsten 1971,så var løsgjengerloven fremdeles virksom. Den ga Politiet hjemmel til å arrestere personer som var synlig beruset, eller hadde annen avvikende atferd på offentlig sted, og kjøre de til F.Eks Blå-Kors eller i værste fall: Fyllearresten på den Beryktede Bekkegata Politistasjon på Grønland )

"Schkall de' væære en aappjerjtifff...?"
Kunne en himmelfallen førstegangs-besøkende bli spurt av en svaiende Serveringsfrøken;
"Not exactly a Spring-Chicken", ville en Engelsk turist beskrevet vedkommende som, da han forteller om den sjokkartede opplevelsen på sin Oslo-Ferie, sommeren 1971.
Dette, kunne også resultere i en usedvanlig prisgunstig helaften, om en var av det skruppelløse slaget.
Det ble faktisk en egen greie: Å ta en "Spis Drikk & Løp som faen!"- aften på "CASINO".
Så til de grader at det til slutt ble satt opp et håndskrevet skilt hvor følgende tekst kunne leses.
"Vi ser helst at Gjestene betaler Regningen før de går. Takk!"
Interiørfoto fra "CASINO" Resturant, datert 1954.

Turist-Snapshot av CASINOS Inngangsparti anno 1971. Bildet er lånt fra bloggen til en engelsk Bjørneboe-Entusiast.Det vites imidlertid ikke hva vedkomendes mening er om hvorvidt JB skrev "Haiene" i Snifferus!

Desverre for enkelte av de håpefulle unge ved Statens Teaterskole; en uinntagelig nepotistisk festning for mange. Men for de som klarte seg igjennom nåløyet,kunne det bli et skjebnesvangrt faktum for enkelte, at "CASINO" lå i kjelleretasjen på samme bygget! Teaterskolen Opp trappa. CASINO ned trappa. Heftig symbolikk i plasseringen, kan man si.
Det Internasjonale Symbolet for Teateret: Den Glade & Den Triste masken. I Oslo på 70-tallet kunne det også bety: Karriere & Ovasjoner, eller "CASINO" & Alkohol-Tristesse?

Etablissementet, hadde også den mest usympatiske sure, uhøflige garderobe-gubben i byens resturanthistorie i Før-80-talls-Oslo, med sine få og velkjente serveringssteder.
Ihvertfall når Undertegnede (UT) viste sitt unge & egentlig ganske uflidde tryne der. Da åpnet døra seg i en ti cm glippe og et surt Gubbetryne; minst like uflidd grynt-hostet fram på ekte Gubbevis
"Det e' bare middagsservering her altså!"
Nåja. Han fikk vel bra med tyn når det ble stukket i fra regningen. Selv om det strengt tatt vel er Kelnerens ansvar å se til å få betalt for det som serveres den enkelte gjest.

Men; og det er muligens et STORT men:
Mine personlige, selvopplevde "CASINO"- erfaringer, er i et "Post-Bjørneboe-CASINO".
Altså etter forfatterens død.
Men når det er sagt; så virket det ikke som om stedets noe spesielle profil var noe som hadde kommet over natta. Eller at det var Bjørneboes Gravøl som trakk ut.

Det holdes for komplett usannsynelig, at noen av CASINOS servitør/tris-er sniffet lim.

Og hva "Haiene" angår; Hvem klarer å skrive perfekt riksmål i snifferus?
Ikke jeg ihvertfall.

The Staircaise Of Stortingsgt. 18-20; EPIOLOGUE:

 Om det skulle forholde seg slik at noen lurer på nytteverdien eller annen målbar verdi av å forfatte og legge ut for lesning denne ansamling av vås & tøvete-antagelser rundt en av våre største Forfattere i Etterkrigs-Norge. Kan UT bare si til denne Bloggens Forsvar at Personer og deres (Pluralform av etiske hensyn) tanker rundt nevnt forfatterskap & hvilken tilstand forfatteren skal ha vært i da han arbeidet; er SANNE!
"Upp Til Bevis"? Her er han....Eller kanskje hun? Formann i Ullensaker Rotary 197?-198?



HVA VAR VI; OM VI IKKE GA DERE; 
Våre Kjære, Mensa-Intelligente & Oppvakte Lesere 
av Dette Uangripelige FAKTA-FORUM 
en liten 
EKSTRA KONFEKT?!?? 
"Zorba The Greek": Originalen med SUPER-OX Anthony Quinn

Scroll tilbage til bildet av Stortingsgata og "CASINOS" inngangspartaj; Og dere vil se at på "Det Norske Teateret" som ligger like ved siden av OG som også var en av Institusjone hvor 
Rotary-Formannens Storebror hadde sin hm..."Teater-Karriere", så ser dere at "ZORBA" er sesongens store Forestilling. I tittelrollejn, som i filmen ble udødeliggjort av Anthony Quinn; en av tidens Brut-duftende Manne-Oxer, hadde de ingen ringere enn den ultra-virile Lasse Kolstad; Lillebror av den noe mere Bloathede Henki Kolstad, som var noe mere blek og kremost-aktig i framtoningen i forhold til sin Brunbarkede Lillebror, som hele Norges Land pga Enkanalsveldet (før omtalt i dette forum og vil bli det igjen da det er uløselig knyttet til Livet i By & Land før 1982 (De første kabelsendingene) 
Lasse Kolstad har fremdeles høy "OX-FACTOR!" Her sammen med Phytagoras-Entusiast Mia Gundersen.
forbandt med TV-Serien om den Frispråkelige og Smarte "Skipper Worse"
etter en annen stor Norsk Forfatters (Aleksander Kielland) Romaner av samme navn.

For å Promotere, eller "HYPE", som det heter i våre dager forestillingen  
Stilte han i "Lørdagskveld Med Erik Bye" for Intervju & smakebit fra forestillingen. Og hvilken smakebit: Desverre finnes nok ikke denne som "YouTube" clip; Men vi skal gjøre vårt beste for å levendegjøre episoden.
Lasse Kolstad brummer seg igjennom intervju- delen; Og så, Selve NØKKELSCENEN i stykket:
Zorbas Dans.

Alle som har vært på "ferie" på de Greske øyer, har nok deltatt i en Ouzo- marinert runddans versjon av denne folkedansen.
Men her, er det snakk om Solo-performance, advanced level.
Og Lasse Kolstad danser for det Norske Folk på Lørdagskvelden hos Ramsalte Erik.
For å mane fram litt Gresk "Taverna-Mood"
 (Noe som da nok var ukjent for flesteparten av Nordmenn, da charterturene til Øy-Paradist ikke var kommet i gang enda. Dette var mye på grunn av at Hellas hadde et mye mere påtrengende Militært Junta- Diktatur enn hva Spania kunne skjerme turistene for. 
Derfor, kom ikke masseturismen til De Greske Øyer i gang før Solkysten hadde blitt driti sønder av ravende fulle Skandinaver og andre Nord-Européere, og Juntaen styrtet
hadde  de satt fram et sånt lite,rundt Fortaus-Café-bord, eller "Taverna" om det absolutt må mases så innmari om korrekte betegnelser her. Vi får klippe og lime litt..... Hrm...Nåvel..Øh,JA!
Lasse Kolstad danser Zorba på "Lørdagskveld Med Erik Bye".

Personlig har jeg ikke sett filmen annet enn Dansescenen.
Men da er det to mann; Anthony Quinn & Alan Bates, en annen Manns-ox & Kvinnebedårer av filmstjernegenerasjonen. Han deigete storbror Henki med sitt godmodige Skomakergata- smil ville neppe funka.
De kunne brukt Ivo Caprino om han hadde vært skuespiller; men da hadde han nok tatt hurven fra Lasse igjen, som høyere, mørkere & yngre! Og sidekicken kan jo ikke ta oppmerksomheten i fra Helten og stjernen i showet.I TV-serier fikk alltid Sidekicks en egen episode sånn et sted ute i 2dre eller 3dje sesong. Men sånt funker ikke ved teateret.

Og nevnte jeg at forestillingen ble framført på det omdiskuterte dialekt-kompromisset Nynorsk?
"Zorbas Arv" en Musical med Sidecicken som hovedperson; Manus fritt etter Dansescenen i fra filmen?
Bozoukiene klinger sprøtt og Lasse Kolstad danser.Og så danses det fortere og fortere (Ja, det var omtrent der alt ble svart og man våknet på den Greske Legevakta av at en tilårskommen lege med rullingssneipen i munnviken syr fem sting i panna med konas sytråd mes hun står ved siden av og kjefter ham huden full og slår ham i hodet med en ukebladstor men telefonkatalog-tykk Billedroman? Eller hva?) men ikke så i denne varianten!

Når tempoet er i ferd med å nå sitt for oss hjemme i stuene Sort/Hvitt-Klimaks, og dansen nærmer seg slutten, tar like gjerne Lasse Kolstad Cafébordet med tenna og hopper rundt i en Ultraviril-Testosteron-sprutende-Manns-OX-Piruett, og lander fjelstøtt med armene ut i dramatisk Zorba-Positur!
Applausen vil ingen ende ta! En Blockbuster av en annen verden er født. Kvinnene sloss om billetter så Trafikkpoliti-betjenten som stod i krysset Stortingsgata/Klingenberggata måtte komme å skille Hunkattene, og pådro seg noen kloremerker som var vanskelig å forklare for kona, som demonstrerte dette ved å si at "Sånn ville jeg klort" og gjør nettop det over kinnet til den ulykkelige Trafikkpoliti-ektemannen som står og renser med Pyrisept & Drapsfantasier mens han hører ytterdøra smeller i det Kona tar 2ern til Sentrum for å se "Zorba" med venninnene.

Og trafikken han hadde forlatt, endte i det reneste Kaos til Oslo 1971 å være; dvs kork.
Og for det, vanket det kjeft og sarkasmer om "Kvinnfolk som tar styringa enten de er bak rattet eller ikke", men ingen disiplnære tiltak tross alt.
Noen av kollegene var ikke så rent lite misunnelige på ham som måtte skille en mølje av oppgira damer som sloss om "Zorba"-billetter midt på blanke formiddagen i Stortingsgata.

Og han visste å utbrodere hendelsen litt over matpakka også. "Jeg fant fem lapper med telefonummer på i Uniformsjakka dagen etter".
"En hadde så tynn kjole at jeg kjente puppene hennes skikkelig!"

Ja, kjære lesere. Tenk at den ikke fullt så deigete lillebror til Skomakergata Henki skulle utløse tilstander som kunne få selveste "Chippendales" til å måpe, og få "Fabio" til å framstå som en nevrotisk, kortvokst, halvskallet, bebrillet kontorist med underlige seksuelle preferanser.

Og hvor kunne man observere Zorba selv etter teppefall? PÅ "CASINO" selvfølgelig!
For Det Norske Teateret lå vegg i vegg!
Til slutt kan vi avslutte med å si at Noe er sant. Fotomaterialet dokumenterer det.
Ellers, så har det blitt lagt til littegranne. Bittelittegranne.
Men "ZORBA" gikk på Det Norske teateret.
Lasse Kolstad tok Café-bordet med tenna. (Antagelig en "Stage-Prop"!)
Og endel annet er sant også; eller hvordan var dette nå igjen?
Som det ble sagt i en Svensk Foto-Novelle jeg "leste" i min tidligste ungdom:
"Oooh....Det är så länge siden!"