Følgere

fredag 28. oktober 2011

Time Tunnel! Igjen! Et forsøk på å gape over Nåtiden med fragmenter av Sci-Fi minner i fra fortiden....

"Time Tunnel" Forrykende TV-Sci-Fi
Med Pologenser, kvitskjorte & slips




Mjaaa...nei; Jeg snakker ikke om den gamle TV-Serien som Norske seere fikk kjennskap til først på 80-tallet igjennom vår første Cable-Trash kanal: SKY-CHANNEL (Reaching Out To You!). Eid av ingen ringere enn Rupert Murdoch, så klart.

Dette er vel heller et slags forsøk på å tyde noen fragmenter av hvordan det er å leve i den verden og virkeligheten som fremdeles var skrekk-blandet-fryd-grøssende Sci-Fi litteratur i Barn og Ungdommen på 60 & 70- tallet.

Her fikk vi se alt det som Moder NRK hadde forbudt oss i all år med strengt blikk og hevet pekefinger:
"Starsky and Hutch" ikke minst. "The Professionals" som var av det mest gangbare, og nyeste
(så da kan du tenke deg).
Ellers hadde vi virkelig gamle travere som Western serien "Wagon Train" (Sort/Hvitt!).
Komedie- suksessen i fra Amerikanien-Land med Vammel Hel-Amerikansk-
"Family Values"-Konservatisme som Bottomline: "The Brady Bunch".
Og barneserier som den om den snakkende hesten "Mr.Ed"(Sort/Hvitt!!).

Og selvfølgelig: To Sci-Fi Klassikere som jeg sikkert hadde digga villt om jeg hadde kunnet se de som 10-11 åring: "Time Tunnel" og "The Land Of The Giants"! Begge disse var temmelig like i det dramaturgiske og ytre handlingsmessige konseptet. : I "Time Tunell" var det to "Vitenskapsmenn" som hadde oppdaget en slags tids-tunell; hvor de kunne bevege seg bakover og fram i tid etter eget ønske. Alltid ulastelig antrukket i Pologenser,Blazer og Benklær og egnet fottøy.

Forbrødring i Vitenskapens Tjeneste: Dr. Tony Newman & Dr. Doug Phillips i "Project Tic-Toc", eller "TIME-TUNNEL"!!!!

Det første som vanligvis skjedde etter at de ankom en ny tidsfase;
De lander midt i en Historisk begivenhet (F. Eks. Forliset av Titanic!! Ta flaska fra Kapteinen da?) , og/eller det kommer et lag med tidsriktige mennesker (F.eks. Kolonitiden, så hadde de sånne trekant-hatter, nikkers og jakker med pingvin-snitt. Sko med sølvspenner. Var det i framtiden, var sølvskimrende kjeledresser en sikker vinner. Denne visjonen om framtidens kleskodeks var næremst identisk i alle litt mer trashy Sci-Fi-Varianter:
Den blanke kjeledressen, gjerne med et slags V-cutting foran og bak og med tetsittende hette. (Alle gikk i det samme. rene folkeuniformen.) De ble alltid tatt til fange av disse fientlig innstilte menneskene.


I "Land Of The Giants gikk det stort sett ut på det samme; Bare med den forskjellen at de befant seg i et slags fremmed land. Eller muligens annen planet; med Kjemper. Så der ble de tatt til fange av kjemper.. I Land Of The Giants, var det en gjeng på 3- 4 pers, derav en kvinne. De ble alltid satt i et overdiminsjonert Kanarifuglebur. Og spenningen bestod i om de klarte å rømme eller ikke.

Hva var det jeg sa innledningsvis? At jeg ikke snakket om disse ancient sci-fi- seriene (Snakk om paradoks!), hvor årstallet det fabuleres om; allerde er et tilbakelagt stadium:
Det forgjettede år 2001.
Med blikket mot SELVESTE 2001! Ville vi transportere oss selv med "luftputebiler" og spise en mettende pille i stedet for Mors Kjøttkaker? Selv Hvitløken var Sci-Fi i Norge da denne filmen var Premiere-klar.

År 2001; ble liksom det 20de århundrets definisjon av framtiden. Når vi kom dit; Skulle alt være forandret.
Vi "trengte ikke" lengre å lage tungvinte middager eller andre måltider.
Vi "bare tar en pille; Og så blir vi mette".
Nåvel...De pillene fantes forsåvidt allerede. De var vanligigvis foreskrevet i Spania;
Ble kjent da ungdom begynte å reise på Charterferie. De hette "Bustaid"; Og ble foreskrevet som slankemiddel.
 De fikk en til ikke å kjenne normal sultfølelse; Men uten på noen måte å erstatte det næringsbehovet som kroppen har.
Dermed kom andre besynderlige "sideeffects" til syne; ved at den som hadde gått på "Bust" mere enn et døgn mistet kontrollen på ansikts & kjeve-muskelatur; og gjorde selsomme grimaser og hadde underlige tics & rykninger. Utydelig tale ble også en følge av dette.
Og, som med andre sentralstimulerende medikamenter; fikk en også følelse av redusert søvnbehov. Også uten at kroppen på annen måte innhentet effekten av en natts søvn.

Men tilbake til "2001" sett fra 1960-70 tallets ståsted.
Her er en Norsk Arkitekts Visjon av 2001 i fra "A-Magasinet" i 1971.
Far (Interiør-Arkitekten av hjemmet) slapper av i 2001-hjem a-la 1971 framtids-hjem.Merk at Interiørarkitekt fremdeles er et Manns(dominert)yrke. Modul-Basert møblement.
 Framtidshjemmet A-La 1971's Interiørarkitekter & Visjonære. Oversikt  under her et sted. Utvendig har det et anstrøk av DNS- Arkitektur & Chateu Neuf, syntes UT da. Veldig "Chateu Neuf", faktisk. ER det Chateuf Neuf?





Oversikten.















Og her; Himmelsengen (MED Motor!) Mor og barn komplenterer...Før Mor åpner et nytt glass med "Karbonader med løk, saus, grønnsaker & Poteter-Piller"


Transport kom til å bli flyttet over bakkeplanet; men ikke i flyhøyde. Det kan se ut som om det man tenkte seg var sånn ca 5-10m. over bebyggelsens høyeste punkt. Det var mange fantasifulle varianter av dette. Men felles for alle var at disse bil/flyene gikk på en slags jet-motor variant. I Philip C. Dick's (A Scanner Darkly /Do Androids Dreem Of Electric Sheep?(AKA filmen "Blade Runner")/ Minority Report for å nevne litt.) "Mannen I Høyborgen". En framtidsfabel om en verden etter at Tskland og Japan vant 2dre verdenskrig som utgangspunkt, og deler USA mellom seg. Politiske beslutninger eller de fleste beslutninger på alle plan, blir avgjort med "I-Ching"Og musikk avspilles fremdeles i Mono. Men størrelsen på høytaleren er enorm. (Denne romanen er skrevet tidlig på 50-tallet; før "Bell- laboratoriums" forsket fram Stereo-lyd.)
Philip C. Dick: "Mannen I Høyborgen". Omslag ved Design & Airbrush-meister Peter Haars. Mannen som ga "Lanterne Science Fiction"- Serien sitt visuelle Uttrykk. Peter Haars var en vesentlig del av Norges Design & Illustrasjons- Virkelighet på 70- tallet.
.
Det var vel først etter oppdagelsen av Mikro-Chipen ved midten av 70-tallet, at framtidsfablene og drømmene om framtiden begynte å anta en annen form.
 Hjemmedatamaskinen var fremdeles et snaut decennium år unna, og det første produkte beregnet for massekonsumpsjon, som faktisk ga en pekepinn om hvor veien skulle gå; kom på tampen av 70-tallet da SONY lanserte den første "Walkman".
"Åh-Fy-Faaaen! Hva er DET for no' a'? Åsså DEN fete lyden da!" SONY- Walkman revolusjonerte hvordan vi brukte musikk i hverdagen, og var den første masseproduserte pekepinnen om hvordan vår mediale framtid ville arte seg. The REAL "2001"- product!

Denne bærbare kasettspilleren, som ikke virket stort større enn kassettenes Cover (men som var betydelig større, tross alt),var basert på lydgjengivelse via Headset som "ikke forstyrret omgivelsene". (Det stemte ikke i det hele tatt, lærte vi fort). og muliggjorde en helt annen lydkvalitet enn høytaler-elementer med radiusen til lokket på et syltetøyglass. Den kunne hektes i bukselinningen eller "Strappes" rundt livet under joggeturen.
Jogging og trening, ble også det første store bruks-settingen for SONY-Walkman.
Å bare gå på gata med et headset og digge, var fremdeles nærmere headcase enn headset, for å si det slik.
Og en av de største forandringene i fra "Før-Portabel tid" kan vi kalle det. ER nettopp det å kunne ha med seg, absolutt hvor som helst, alt dette som før utelukkende var forbeholdt hjemme og arbeids miljøet. Telefon. TV. Kontoret med hele dokumentarkivet.
De første hjemmedatamaskinene; var også en produksjons-Boom med en urskog av merker , formater med den ene tingen felles at ingen var kompatible til hverandres system.
Kult- Klassikeren "Commondore-64". Den mest populære "Computer" i fra Kaos- eraen, med ørten-tusen produsenter og varianter hvor INGENTING var kompatibelt med det andre. TV'n ble brukt som skjerm, og bruksområdet var for det meste Spill. Med mindre man forstod Programmering og "Basic" da.

Den absolutt mest ræva tingen for tekniske gadgets med samme virke-mål å ha til felles!
Den som skulle kunne få noe utbytte av disse utover underholdningsaspektet, burde kunne sin "Basic". Det første programmeringsspråket for hjemme-datamaskiner. All informasjon var skriftelig; og var man så avansert at man var i dialog med andre datanettverk; så matte man ha et modem.
Og det gikk over telefonlinja. Så da ble striden mellom Storesøsters behov for å snakke med venninnen om den nye gutten i parallell-klasssen, og lillebrors behov for å igjen prøve å hacke seg inn i Pentagons nettverk, intens. For ikke å snakke om Fars behov for å ha telefonlinja ledig når kjøperen av den gamle bilen skulle ringe.

BBC (Vist på NRK) hadde en meget underholdende serie i kategorien Infotainment/Dokusåpe de kalte "Electric Dreams" om teknologiens utvikling i hjem & Samfunn de siste 50 år (1960 - 2010). Da dette var basert på forholdene i Storbrittania, var det en del ting som var ulikt våre opplevelser av samme teknologiske kvantesprang.
Det var for eksempel helt tydelig at England hadde ett mye sterkere IMPORTVERN enn hva vi bryde oss med å ha.

Den Japanske HI-FI boomen som jeg kan erindre begynte ved midten av 70-tallet her; begynte først ved begynnelsen av 80 - tallet der borte kunne det se ut som. Og alt hva denne familien hadde; var for det meste produsert i Storbrittania før 80-tallet, og Walkmanens inntog.
(Et like sterkt importvernet skulle nok sjefen for "Garrard"-platespillere ønsket hadde vært tilstede, slik at han slapp å gjøre den blunderen det var å takke nei til ene-agentur på "Pioneer" Hi-Fi i Norge da han mente sitt eget merke å være konkurransedyktig. Det; var det som kjent for de fleste (menn) med Musikk & Hi-Fi interesse av min generasjon, Ikke.Pioneer's platespillere ble levert med stift og platebørste. Alt sirlig pakket og så ut som det var uberørt av menneskehender)
"Garrard" -Platespillernes Nemesis på 70-tallet: "Pioneer" PL-530
"Garrard SP-25 MK-IV" Den siste modellen i produksjon før den Japanske Boomen kom. Den ser nok litt fattigslig og traust ut i forhold til Pioneer sin High-Techy Modell.

Det var også gjenstander og oppfinnelser som var kilde til stor nostalgi hos de med meg jevnaldrende foreldrene i serien; som var for meg totalt ukjent.
Dette forde de var kulturellt betinget. Te-kokeren til å ha på nattbordet f.eks. Den stod visstnok i alle middelklassehjem i England på den tiden, men var for meg fullstendig ukjent. Det kan ha sin årsak i at på den tiden og fram til 1990 og EØS- direktiver for Elektrisk Materiell.


Phillips klarte Konkurransen med Japan temmelig bra. Mye på grunn av evne til Innovasjon & Nytenking.


































 Hadde vi et ekstremt strengt kontroll-organ for elektriske artikler av etthvert slag her i Norge:
"NEMKO"; eller "Norges Elektro - Materielle Kontrollorgan".
Var det ikke NEMKO-godkjent; var det nærmest en forseelse å inneha hva det nå var. HI-FI og Musikkutstyrs-bransje bannet intenst over NEMKOS avgjørelser mere enn "noen ganger".

Litt av bakgrunnen for NEMKO's argusøyne og lave terskel, var at Norge var et brannfarlig land i etterkrigs- tiden. Etter byggeboomen på 70-tallet forbedret dette seg noe ved at betong erstattet tømmer, og plast-isolasjon erstattet tekstil.

Men NEMKO's kontroller var strenge og rigide; så for di virkelige "HI-FI-diotene", så var det mye heftig Hardware som ble sendt tilbake
mens forhandlerne skulte etter NEMKOS kontrollører på vei ut døra med godsakene.

Men hvor står vi så, nå som vi er over det første decenniet i SCI-FI århundret-2000?

Noe "Mat-Piller" ble det ihvertfall IKKE. For Ola Nordmann og mennesker generellt sett foretrekker det som vi har spist så lenge vi har befolket denne planeten. Det mest absurde i forhold til mat; må vel være at de bruker enorme kvanta med mais til å lage "Bio-Drivstoff" til motoriserte kjøretøy som erstatning for Bensinen. Dette har nødvendigvis ikke vært den genistreken og miljø-forbedrings- faktoren det ble spådd og skulle bli, da det kjørte opp råvare- prisen på basis matvarer som majs og ris, noe som de merker godt i fattigere og fattige land. Det er også diskutabelt hvor lite skadelig utslippene er i forbindelse med PRODUKSJON av Bio-brenselet. For til dette; trenger man fortsatt olje.
 Og disse Bio-drivstoff- drevne kjøretøyene befinner seg som vi alle vet; fremdeles på bakken.

Vi går i klær som ligner mistenkelig mye på de vi også gikk med i 1971; og i møbel- valg og design er "Retro" et hot begrep virker det som.
Det pyntes med 50-60-talls Sjømanns-Kitch og belyses med trehodede 50-talls -lamper.

Men parallellt med Retro, er også det innovative og framtidsrettede, men å uniformere oss i "Star-Trek" drakter har vi stått over.

"Fashion-2001": The Star-Trek Tricot. Denne uniformeringen ble det heldigvis ingenting av i år 2001. Og blir det neppe de nærmeste 100 årene heller.
Det finnes et behov for trygghet i mennesket som mange av oss finner i nostalgien.
Bare se på suksessen til spesiellt TV-serien "Mad-Men", som har eksteriør og moter i fra 60-tallets "Square". Altså IKKE Hippie-Nostalgi. Mere Hippienes foreldre og eldre søsken. Dette har skapt to andre serier i fra samme periode "Pan-Am" og "Playboy Club", som USA's sensur-kåte Kristen-konservative selvfølgelig fant umoralsk med sin eksisplitte nakenhet og åpenlyse Sex, klarte å skremme NBC til å ta av sendeplanen. Men det kjaktes på villige Selskaper, og de finnes garantert.
HBO, Showtime m.m. driter en lang marsj i de Kristen-konservative, heldigvis.

Og mens vi er inne på sensur, slarv og overvåking av enkeltmennesket, ser det ut til å være hva som ligner mest på det av de 20de århundrets visjoner om vår nåtid.
Men det global-Orwellske "1984"- samfunnet har vi heldigvis unngått. Enn så lenge ihvertfall. Om en Nord-Koreaner, eller en som bodde i Øst-Tyskalnd under den kalde krigen er enig i dette, er tvilsomt.

Hva "Tids-Tunellen" angår; ser det ut til at vi foretrekker å reise bakover i tid framfor langt fremover.Den teknologiske utviklingen er raskere enn hva man klarer å holde tritt med om en ikke gjør det til sitt spesial-område. Det samme gjelder de sammenhengene dette skaper. Og Vitenskapen kommer fram til Ikonoklastiske ny-oppdagelser om de store spørsmålene. Senest ved å oppdage at Einstein allikevel tok feil mht sin Relativitetsteori. Ihvertfall deler av den.

For å kunne takle dette. Skaper vi Nostalgi-univers basert på f. eks. "Mad-Men". Den foreløpig mest vellykkede TV-serien i den "Nye" formen som ble innledet med bl.a. "OZ" , "The Sopranos", "Six Feet Under" og ikke minst "The Wire"
Don & Betty Draper; To av hovedpersonene i TV-Dramaet "Mad-Men". Serien som har skapt Retro-Mote- Craze fra 60-tallets "Square" stil.
.
Flerdimensjonale episke verk fortalt over 5- 7 sesonger á 12 episoder.
"Mad Men" har i tillegg skapt mote og påståes det; en ny- definisjon av Husmorrollen i følge et panel i dagens Frokost TV (28.10-2011).
At det hotteste i 2011 skulle være å se ut som de mest "Square" folka i 1967, og ellers møblere våre hjem som om vi var ytterligere ti år lengre tilbake i tid, var det INGEN som forestilte seg.
Og den Norske Husmannskosten har det gått prestisje i å kunne mestre.
Men den blir lagd med hjelpemidler som var Sci-Fi i barndommen til oss som husker de voksne i "Mad-Men"- klær.

Vi kan vel (om ikke annet) foreløpig konkludere med at vi prøver å ta vare på det beste i fra fortiden og kombinere det med det beste i vår samtid.
"Time-Tunell" og Datalagrings- direktivet kan neppe sies å være noe av dette.
Men det vil vi vel finne ut av i framtiden med god hjelp av fortiden, og vår egen hang til trygghet.

Akkurat fløy Politi-helikopteret i lav høyde over området jeg bor i.